[Olug-list] Kopiering fra kamera til Linux med kortleser

Joachim Mæland joachim at profine.net
Tue, 22 Jul 2008 20:21:03 +0200

Thomas Gramstad wrote:

> Takk. Med den nye versjonen av Red Hat (v. 5) er det mulig å velge
> vindusoppsett per økt ved innlogging, så jeg valgte KDE der og
> logget inn, satte inn kortleser og deretter minnekort i kortleser.

Forsøkte du Gnome, (eller hva RH har som standard), også?

> Kortleseren viser nå kontinuerlig blått lys der der står
> Access/Power. Men det dukker ikke opp noen ny 'disk' eller element
> noe sted det jeg kan se. Katalogen /media er helt tom. Prøvde
> varianter av mount /media , mount /media/usb , som gir følgende
> feilmelding:
> mount: can't find /media in /etc/fstab or /etc/mtab

Kommandoene for å montere er:

# mount <device> <katalog>

Dette innebærer f.eks.

# mount /dev/sdd1 /media/usb
eller
# mount /dec/sdd1 /mnt/usb

Uansett forutsetter dette at man enten er root, eller at /etc/fstab
spesifiserer at bruker kan gjøre dette. Det er forøvrig ikke plagsomt
vanlig.

Videre tror jeg at RH bruker /mnt som katalog for dynamiske enheter type
floppy, cd og usb-minne.

> Prøvde så lsusb:
>
> leia 8 /media>locate lsusb
> /sbin/lsusb
> /usr/share/man/man8/lsusb.8.gz
> leia 9 /media>/sbin/lsusb
> Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
> Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
> Bus 002 Device 001: ID 0000:0000

Det er ikke usannsynlig at en vanlig bruker kan kjøre lsusb, uten at
enheter vises, til tross for at de samme enhetene listes opp, når root
utfører kommandoen.

> Sjekket også /dev , ingen ny sdX der.

Den svir... ;-(

> Tok så ut kortet manuelt (det gikk jo ikke helt inn, så det var
> bare å ta tak i den delen av kortet som var utenfor leseren og
> forsiktig løsne det), tok ut kortleseren og satte i den andre
> åpningen, satte inn kortet og gjentok alt, med nøyaktig samme
> resultat (antar dette er to USB-innganger, men vet ikke hvorfor
> den ene har det spesielle symbolet jeg nevnte tidligere).
>
> Ser ut som det kanskje må gjøres noe fra Drift/root sin side?

Jeg vet ikke om boksen er satt opp med automount eller andre nisser for
å montere USB-ting automagisk. Om det er satt opp, kan det tenkes at noe
er galt, enten med utstyret ditt eller oppsettet.

Om boksen ikke er satt opp med slike magiske nisser må du enten være
root, eller få noen med root-tilgang til å installere og sett opp det
nødvendige.

Det eneste som gjenstår for deg er å stappe inn kort og leser og gjøre en:

# lsmod | grep usb

Resultatet vil eventuelt fortelle oss om du har nødvendige drivere på
plass, eller ikke.

Så kan du teste om du kan lese en vanlig minnepinne.

I tillegg kan du forsøke å koble opp kameraet mot usb-kontakten og
starte gtKam (eller en av de andre kameraprogrammene, om de er installert).

> Har nå koblet ned og satt minnekortet tilbake i kameraet, og alle
> bildene er der fortsatt, så vi kan nok gå ut fra at både minnekor=
> og kortleser er i orden.

At kortleseren ikke sletter innholdet på minnekortet er ikke bevis på at
minnekortet eller kortleser er uten feil. ;-)

Med vennlig hilsen
Joachim Mæland