[Olug-list] Kopiering fra kamera til Linux med kortleser

Thomas Gramstad Thomas Gramstad <thomas at ifi.uio.no>
Tue, 22 Jul 2008 23:30:12 +0200 (CEST)

On Tue, 22 Jul 2008, Joachim M=E6land wrote:

>=20
> Kommandoene for =E5 montere er:
>=20
> # mount <device> <katalog>
>=20
> Dette inneb=E6rer f.eks.
>=20
> # mount /dev/sdd1 /media/usb
> eller
> # mount /dec/sdd1 /mnt/usb

Begge gir meldingen:

mount: only root can do that

> Uansett forutsetter dette at man enten er root, eller at /etc/fstab=20
> spesifiserer at bruker kan gj=F8re dette. Det er for=F8vrig ikke=20
> plagsomt vanlig.
>=20
> Videre tror jeg at RH bruker /mnt som katalog for dynamiske enheter=20
> type floppy, cd og usb-minne.

/mnt-katalogen er ogs=E5 -- tilsynelatende -- tom.

>=20
> Det er ikke usannsynlig at en vanlig bruker kan kj=F8re lsusb, uten at=20
> enheter vises, til tross for at de samme enhetene listes opp, n=E5r=20
> root utf=F8rer kommandoen.

Lurte litt p=E5 det der ja...

> [...]
>=20
> Om boksen ikke er satt opp med slike magiske nisser m=E5 du enten v=E6re=
=20
> root, eller f=E5 noen med root-tilgang til =E5 installere og sett opp=20
> det n=F8dvendige.
>=20
> Det eneste som gjenst=E5r for deg er =E5 stappe inn kort og leser og=20
> gj=F8re en:
>=20
> # lsmod | grep usb
>
> Resultatet vil eventuelt fortelle oss om du har n=F8dvendige drivere=20

I alle tre katalogene (/dev, /media og /mnt): Ingen respons, alts=E5
slik:

leia 28 /media>/sbin/lsmod | grep usb
leia 29 /media>
=20
> S=E5 kan du teste om du kan lese en vanlig minnepinne.
>=20
> I tillegg kan du fors=F8ke =E5 koble opp kameraet mot usb-kontakten og=20
> starte gtKam (eller en av de andre kameraprogrammene, om de er=20
> installert).

Det er ikke installert:

leia 14 ~>locate gtkam
/usr/share/icons/HighContrastLargePrint/48x48/apps/gtkam-camera.png
/usr/share/icons/HighContrastLargePrintInverse/48x48/apps/gtkam-camera.png

>=20
> Fors=F8kte du Gnome, (eller hva RH har som standard), ogs=E5?

Nei -- vil ikke pr=F8ve alt sammen p=E5 nytt enda to ganger til n=E5, s=E5
n=E5 tar jeg en prat med Drift imorgen f=F8r jeg gj=F8r noe mer.
Feilmeldingene tyder jo p=E5 at de m=E5 gi en del tillatelser f=F8r jeg
kommer noe videre...

>=20
> At kortleseren ikke sletter innholdet p=E5 minnekortet er ikke bevis=20
> p=E5 at minnekortet eller kortleser er uten feil. ;-)

Greit, men begge er splitter nye fra butikken!

Thomas