[Olug-list] Ekstern harddisk

Sigg3.net sigg3net at gmail.com
Mon, 7 Dec 2009 10:29:49 +0100

Hei Steinar!

Jeg har hatt flere problemer med eksterne disker av WD merket, fra
"h=E5ndholdte" modeller til store 1TB disker. I alt feiler disse diskene
veldig ofte, uansett om de brukes i Windows eller Linux, og jeg kan
bare anbefale =E5 ikke plugge den inn/ut mer enn n=F8dvendig. Se ogs=E5 mer
info p=E5 min hjemmeside, som f=E5r mye treff p=E5 denne artikkelen:
http://sigg3.net/entry/1185 (HOWTO open the Western Digital 500GB)
Jeg kj=F8pte mot bedre vitende 1TB disker av WD, og brukte disk 2 og 3
til backup av 1. Det tok ikke lang tid f=F8r 1 konka. Jeg har enn=E5 ikke
sjekket om det bare er str=F8mleveringen der ogs=E5.

Det kan v=E6re at disken ikke vil formatteres fordi den ikke er plugget
inn i USB kontakt med egen str=F8mlevering. Hvis du ikke har fors=F8kt =E5
bytte USB-inngang du formatterer gjennom, anbefaler jeg at du ser p=E5
det.
Uansett; slik backup er lite sikkert, uten ekstra backup p=E5 sekund=E6r
disk og DVD/tape o.l.

Du kan bruke Gparted til =E5 formattere disken i linux; veldig enkelt,
grafisk program. Men v=E6r alltid n=F8ye mht formattering.

Mvh Sigge

2009/12/6 Steinar Johansen <steinar.johansen17@getmail.no>:
> [...]
>>> digital". Jeg f=E5r =A0hverken overf=F8rt noen ting, eller opprettet ny=