[Olug-list] Acroread og utskrift av PDF

Thomas Gramstad thomas at ifi.uio.no
Fri Dec 6 22:40:55 CET 2013

On Fri, 6 Dec 2013, Sigg3.net wrote:

> Siste utgave i prosjektet "acroread" er fra 2010, iflg. den offisielle(?)
> bloggen på http://blogs.adobe.com/acroread/
> Men det er 9.3.3 og eldre enn den du har der.
>
> Ser ut til at man kan bruke Adobe Reader for Unix her
> http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=10&platform=Unix
> Du kan evt. sjekke ut andre type pakker, sånn som den er man
> lager PDF med (scribus), men det er litt overkill. Adobe reader
> er forøvrig også overkill for en PDF leser.

Takk for tips. :)

> Personlig bruker jeg evince eller den innebygde i Firefox og
> Chrome. Hvis det er utskriften og ikke visningen av
> landskapsorienterte "ark" som feiler

Ja, det er det.

> kan det være en bug i "samtalen" mellom pdf-leseren og
> printeren som bør rapporteres til rette prosjekt..?

Dette har nok også litt å gjøre med at Ifi-skriverne nylig ble
innlemmet som et underbruk av USIT. Hvilket innebærer at
Ifi-skriverne nå er lagt inn i PRISS slik at pdf-leseren må
kommunisere med PRISS (tidligere, mens Ifi var et selvstendig
skriver-rike, var det CUPS det gikk i).

> Og det kan være driveren til skriveren du bruker som har en
> bug..

Nei, det gjelder mange skrivere, formodentlig alle i Ifi-bygget
  -- så da er det nok noe i forhold til PRISS.

> (Disclaimer: Jeg hater skrivere.)

(Hvor er Like-knappen for e-post??)

Mvh,

Thomas