[Olug-list] Tips om god ruter?

Thomas Gramstad thomas at ifi.uio.no
Tue Dec 24 05:04:28 CET 2013

On Sat, 21 Dec 2013, Petter Reinholdtsen wrote:

> [Thomas Gramstad]
>
> Jeg la merke til at de to andre gjorde et poeng av kryptert
> nett for å "sikre hjemmenettet".  Personlig anbefaler å heller
> sikre maskinene individuelt, og anser kryptert wifi som
> bortkastet.  Foreslår også at du tar en titt på
> <URL:https://openwireless.org/ > for å bidra til et fellesgode.
> Gjør mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg. :)

Fint prosjekt ja. Men så var det det med dagens juss da. :-(

> [...]
> Problemet er at kanal 2 forstyrer brukere på kanal 1 og 3 (og 4
> og ...), og en gjør dermed lurt i å kun bruke kanalene i
> ytterkantene (1 og 11) og på midten (6), og ligge unna alle
> andre.  For 5GHz-båndet er det ikke overlappende kanaler, i
> tillegg til at det er mindre brukt foreløbig, så jeg mistenker
> du bør gå for en router med 5GHz-bånd og bruke en vilkårlig av
> de kanalene der.
>
> Plasseringsmessig tror jeg ikke det har så mye å si hvor du
> setter den, og det er uansett vanskelig å forutsi hvordan
> radiobølger vil spre seg og reflekteres gjennom vegger.

Med plasseringen tenkte jeg også litt i forhold til at midt i
leiligheten vil gjøre mitt nett svakere sett utenfra eller på
sidene (men kanskje ikke rett over og under) og dermed
vanskeligere å bryte seg inn på utenfra?
Mens plassering nær en yttervegg vil gjøre det lettere å bryte
seg inn fra den andre siden av den veggen?

Eller er ikke dette en faktor ved innbrudd?

> For OpenWRT kan du finne lister på
> det er de to jeg nevnte, som jeg angrer på at jeg ikke har skaffet meg
> selv.  Det er de eneste som er omtalt på websidene til CeroWRT.

Det var altså disse to:
Netgear WNDR3700v2 eller WNDR3800.

Vet du om noe sted hvor de kan kjøpes i Norge? Bladde litt innom
et par PC-sjapper uten å finne dem.

Og: har disse to 5GHz-bånd?

Thomas