[Olug-list] Tips om god ruter?

Sigg3.net sigg3net at gmail.com
Sun Dec 22 14:18:44 CET 2013

Heisann!

Krypteringen er ikke bombesikker, akkurat. På samme måte som en dørlås ikke
stenger ute dedikerte innbruddstyver.

Jeg har selv hatt en drive-by dekryptering fra en bil på parkeringsplassen
utenfor, men han kom ikke lenger takket være IP range og MAC filtrering.

Disse metodene er mer hinder enn sikkerhet, i IT terminologi, men jeg må si
meg uenig med han under hvis han anbefaler å ikke kryptere. Man har i så
fall fokusert utelukkende på teknologi og glemt jussen.

Låser du ikke døra er det ikke sikkert forsikring dekker tyveri. Dette
betyr ikke at en innbruddstyv ikke kommer seg gjennom sikkerheten, men at
du har tatt det samfunnet fordrer som nødvendige mottiltak. Per i dag er
dette kryptering hva gjelder wifi.

Fra et teknologisk ståsted kan man stille seg kritisk til en slik rettslig
praksis, men praksisen praktiseres åkkesom og dette må man ta med seg i
beslutningen hvis man ønsker at den skal være informert.

Når folk spør meg om dette anbefaler jeg alltid kryptering fordi det viser
ansvarsbevissthet i det tilfelle det skulle være et relevant spørsmål. Og
sånne situasjoner kan oppstå.

Men teknologien er på sin side ikke akkurat en sovepute.

Mht kanalvalg er det nok støymessig (sosialt) riktig å velge kanaler som
ikke krysser, men de fleste kjører det som er default og nye rutere har
kanalhopping. Jeg har funnet den kanalen som ingen av naboene bruker, og
Kjører 5Ghz på det utstyret som støtter det;)

Håper det gir deg litt hjelp:)

Sigbjørn

On Saturday, December 21, 2013, Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com> wrote:
> [Thomas Gramstad]
>
> Jeg la merke til at de to andre gjorde et poeng av kryptert nett for å
> "sikre hjemmenettet".  Personlig anbefaler å heller sikre maskinene
> individuelt, og anser kryptert wifi som bortkastet.  Foreslår også at
> du tar en titt på <URL:https://openwireless.org/ > for å bidra til et
> fellesgode.  Gjør mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg. :)

> Jeg ble anbefalt av universitetets wifi-"ekspert" (dvs. han som har
> vært involvert i oppsett av wifi på universitetet) at en for
> 2.4GHz-båndet kun bør bruke kanalene 1, 6 eller 11, og ingen av de i
> [...]

Tired of Work? Try some Tales from the Road!
http://mcgtruckin.blogspot.com