[Olug-list] Tips om god ruter?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Dec 21 14:33:51 CET 2013

[Thomas Gramstad]
> Takk for raske og gode svar, alle tre!

Jeg la merke til at de to andre gjorde et poeng av kryptert nett for å
"sikre hjemmenettet".  Personlig anbefaler å heller sikre maskinene
individuelt, og anser kryptert wifi som bortkastet.  Foreslår også at
du tar en titt på <URL:https://openwireless.org/ > for å bidra til et
fellesgode.  Gjør mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg. :)

> Jeg bor i leilighet, høyt oppe, på Majorstua. Ikke så mye stein
> og betong, men mange wi-fi-nett hos naboene på alle kanter,
> under, ved siden av og over.
>
> Bør ruteren plasseres fysisk "midt i" leiligheten, eller i
> hjemmekontor-rommet (selv om dette er litt i "utkanten" av
> leiligheten?

Jeg ble anbefalt av universitetets wifi-"ekspert" (dvs. han som har
vært involvert i oppsett av wifi på universitetet) at en for
2.4GHz-båndet kun bør bruke kanalene 1, 6 eller 11, og ingen av de i
mellom, på grunn av overlapp mellom kanalene.  Problemet er at kanal 2
forstyrer brukere på kanal 1 og 3 (og 4 og ...), og en gjør dermed
lurt i å kun bruke kanalene i ytterkantene (1 og 11) og på midten (6),
og ligge unna alle andre.  For 5GHz-båndet er det ikke overlappende
kanaler, i tillegg til at det er mindre brukt foreløbig, så jeg
mistenker du bør gå for en router med 5GHz-bånd og bruke en vilkårlig
av de kanalene der.

Plasseringsmessig tror jeg ikke det har så mye å si hvor du setter
den, og det er uansett vanskelig å forutsi hvordan radiobølger vil
spre seg og reflekteres gjennom vegger.

> Hvordan kan jeg vite om en gitt ruter fungerer med OpenWRT, og med
> CeroWRT?

For OpenWRT kan du finne lister på
det er de to jeg nevnte, som jeg angrer på at jeg ikke har skaffet meg
selv.  Det er de eneste som er omtalt på websidene til CeroWRT.

--
Vennlig hilsen
Petter Reinholdtsen