[Olug-list] Tips om god ruter?

Thomas Gramstad thomas at ifi.uio.no
Sat Dec 21 02:27:52 CET 2013

Takk for raske og gode svar, alle tre!

Jeg prøver å kombinere de tipsene dere ga, og har da noen
ekstra spørsmål og opplysninger, innimellom nedenfor:

On Sat, 21 Dec 2013, Sigg3.net wrote:

> Heisann!
>
> Billige rutere har som regel mindre RAM og ytelse enn dyrere, men fungerer
> helt greit til hjemmebruk.
>
> Har du stor bolig med mye stein (betong, tegl) mellom rommene anbefales
> "Batman" ruteren (Google dark night router). Den er jevnlig på 500-1000 kr
> avslag på e.g. Komplett. no og dustin.

Jeg bor i leilighet, høyt oppe, på Majorstua. Ikke så mye stein
og betong, men mange wi-fi-nett hos naboene på alle kanter,
under, ved siden av og over.

Bør ruteren plasseres fysisk "midt i" leiligheten, eller i
hjemmekontor-rommet (selv om dette er litt i "utkanten" av leiligheten?

> [...]
> logg, lag en tilfeldig WPA2 nøkkel (finnes websider som lager tilfeldige
> strenger av symboler), og endre IP range fra 192.168.1.x til feks
> 192.168.77.x.  I tillegg pleier jeg å innføre hvitlisting. Dette krever at
> du kan slå opp MAC adresser på enhetene du skal legge inn. Alle andre MAC
> adresser får ikke IP adresse (kan også spoofes, men stenger ute script
> kiddies).
>
> Uansett, på din Android enhet, installer appen Wifi Analyzer for å finne
> den beste kanalen med minst støy fra naboene:)

Høres ut som bra tips, notert. :)

> Sigge

> fart, spesielt ikke om du har mange andre nett i nærheten. Hvis du kan
> bruke litt mere penger enn Clas, vil f.eks
>>

> http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Nettverksprodukter/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-Router/ASUS/ASUS-RT-N66U-Dark-Knight-11n-N900-Router-Dual-Band-Wireless-N900-Gigabit-Router-117300-p0000052304.aspx

> får:
>>

> http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Nettverksprodukter/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-Router/ASUS/ASUS-RT-AC68U-11AC-AC1900-Router-Dual-Band-Wireless-AC1900-124630-p0000073067.aspx

Jeg tror jeg kan ta meg råd til denne (ovenfor).
Oppfyller den Petters kravliste (nedenfor), spesielt at
den fungerer med OpenWRT og med CeroWRT?

Hvordan kan jeg vite om en gitt ruter fungerer med OpenWRT, og
med CeroWRT?
(Er det kun de to Petter nevner som gjør det?)

Thomas

[Petter Reinholdtsen]
: Hva som helst fungerer antagelig greit nok så lenge du slår på
: SSL og bytter default-passordet, men hvis du vil ha litt
: fleksibilitet bør du velge noe som fungerer med OpenWRT, <URL:
: http://www.openwrt.org/ >. I tillegg, hvis du vil gjøre ditt
: for å unngå problem med for mye mellomlagring som det meste av
: nettutstyr er belastet med, og som gjør at alt går veldig tregt
: når nettlinjer blir belastet, så bør du gå for en router
: støttet av CeroWRT-prosjektet, <URL:
: http://www.bufferbloat.net/projects/cerowrt >, dvs. Netgear
: WNDR3700v2 eller WNDR3800.