[Olug-list] Tips om god ruter?

Sigg3.net sigg3net at gmail.com
Sat Dec 21 00:28:54 CET 2013

Heisann!

Billige rutere har som regel mindre RAM og ytelse enn dyrere, men fungerer
helt greit til hjemmebruk.

Har du stor bolig med mye stein (betong, tegl) mellom rommene anbefales
"Batman" ruteren (Google dark night router). Den er jevnlig på 500-1000 kr
avslag på e.g. Komplett. no og dustin.

Jeg har hatt suksess med å bruke wifi-rutere ned i 300 kroner. Skru av
logg, lag en tilfeldig WPA2 nøkkel (finnes websider som lager tilfeldige
strenger av symboler), og endre IP range fra 192.168.1.x til feks
192.168.77.x.  I tillegg pleier jeg å innføre hvitlisting. Dette krever at
du kan slå opp MAC adresser på enhetene du skal legge inn. Alle andre MAC
adresser får ikke IP adresse (kan også spoofes, men stenger ute script
kiddies).

Uansett, på din Android enhet, installer appen Wifi Analyzer for å finne
den beste kanalen med minst støy fra naboene:)

Sigge

On Friday, December 20, 2013, Erlend Simonsen <mr at fudgie.org> wrote:
> De fleste 'skrot' routere vil funnke, men du vil neppe faa videre mye
fart, spesielt ikke om du har mange andre nett i nærheten. Hvis du kan
bruke litt mere penger enn Clas, vil f.eks

http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Nettverksprodukter/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-Router/ASUS/ASUS-RT-N66U-Dark-Knight-11n-N900-Router-Dual-Band-Wireless-N900-Gigabit-Router-117300-p0000052304.aspx

http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Nettverksprodukter/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-Router/ASUS/ASUS-RT-AC68U-11AC-AC1900-Router-Dual-Band-Wireless-AC1900-124630-p0000073067.aspx

> De aller fleste hjemme-routere er sikre nok til hjemmebruk, så lenge du
bruker WPA2 som passord protokoll, men de aller billigste er ikke videre
enkle å konfigurere og kan godt ha problemer med mange tilkoblinger eller
mye trafikk.

> -- Erlend

Tired of Work? Try some Tales from the Road!
http://mcgtruckin.blogspot.com