[Olug-list] Hvordan reformattere minnepinne?

Thomas Gramstad thomas at ifi.uio.no
Fri Oct 11 22:26:03 CEST 2013

Hei,

Jeg har lest litt på
http://www.howtogeek.com/73178/what-file-system-should-i-use-for-my-usb-drive/
og lurer på hvordan jeg kan reformattere en minnepinne jeg har fått.
Den er på 4 Gb og inneholder en enkelt stor PDF-fil som var lett å
kopiere ut. Men jeg får ikke skrevet til minnepinnen (fra Red Hat
Linux) og får ikke brukt resten av plassen på minnepinnen. Tenkte
derfor jeg kan reformattere minnepinnen til noe Linux-vennlig.

Ut fra referansen ovenfor antar jeg at jeg bør reformattere til
FAT32, men hvordan (verktøy og kommandoer) gjør jeg det?

Hvordan kan jeg forresten sjekke hvilket filsystem en gitt
minnepinne har?

(Når jeg prøver å kopiere til denne minnepinnen så ser det
først ut som om kopieringen går bra, og jeg kan til og med
se og lese de kopierte filene i minnepinne-katalogen. Men
hvis jeg tar minnepinnen ut og så setter den inn igjen, så
er den tilbake til originaltilstanden uten de inn-kopierte
filene.)

Thomas