[Olug-list] Et lite Linux problem...

Ulf A. Holbrook post at u-l-v.org
Wed Jan 22 13:22:06 CET 2014

...som har blitt til stor irritasjon.

Hei liste!
Håper det er noen her som kan hjelpe meg med et lite problem. Her er en
(av mange) forumposts:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=156748
om dette problemet, men som ingen har funnet en løsning på. Etter litt
over én uke er det det samme...

Kjøpte en Acer Travelmate som Debian skulle installeres på, det har gått
på et blunk tidligere, men ikke denne gangen, som kan leses i posten på
forumet. Jeg gikk over til Linux Mint, fordi det kanskje fremstod som
litt mer "brukervennlig", for slike problemer, så kunne jeg installere
Debian hvis jeg fikk løst det i Mint først.
Men, har brukt den medfølgende Toshiba HD som fulgte maskinen (kjørte
Windows 8 er periode, så vet at det ikke er noe galt med disken), men
byttet den med en Crucial SSD (dette fordi maskinene mine får gjennomgå).

Feilmeldingen:
"PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting Broadcom PXE ROM.
No bootable device -- insert boot disk and press any key."
dukker opp ved boot, uansett hva jeg gjør. Hvis jeg popper inn USB-stick
med .iso fil, så går den rett til installasjonsmeny (i Debian og Mint),
uavhengig av om HD står som nr 1 i boot-order i BIOS eller ikke.

Hvis noen kan kaste noe lys over dette problemet eller, aller helst,
finner en løsning så blir jeg meget glad! Har brukt Linux endel
tidligere, men dette problemet har jeg aldri sett før og aner rett og
slett ikke hva som kan gjøres for å komme forbi det...

Mange takk!

Med vennlig hilsen,
Ulf Holbrook.

--