[Olug-list] Et lite Linux problem...

Morten Sickel morten at sickel.net
Wed Jan 22 13:33:17 CET 2014

Ulf A. Holbrook skrev:
> ...som har blitt til stor irritasjon.
> Feilmeldingen:
> "PXE-E61: Media test failure, check cable
> PXE-M0F: Exiting Broadcom PXE ROM.
> No bootable device -- insert boot disk and press any key."
> dukker opp ved boot, uansett hva jeg gjør. Hvis jeg popper inn USB-stick
> med .iso fil, så går den rett til installasjonsmeny (i Debian og Mint),
> uavhengig av om HD står som nr 1 i boot-order i BIOS eller ikke.

PXE-feilmeldingene kan du ignorere, det er PCen som prøver å boote fra
nettverk.

Jeg leser "No bootable device" som at det ikke er noen bootsektor på
harddisken i maskinen, sannsynligvis er den i orden, men en ikke helt
vellykket installasjon har slettet bootinformasjonen uten å opprette en
ny.

Jeg ville i denne sammenhengen prøvd å boote maskinen fra et eller annet
livmedium og så mountet opp harddisken for å se hva som finnes på den.

I beste fall er det en linuxinstallasjon på den (med de partisjonene du
opprettet) i så fall er det å finne ut av grub-magien som må til for å få
lagt en bootsector og bootinformasjon på riktig sted.

I verste fall klarer ikke det bootete linux-systemet å finne disken eller
mounte den opp. I så fall er enten disken defekt eller så er det ikke
støtte for den med den kjerneversjonen du har, prøv å finne den mest
"bleeding egde" distroen du kan finne for å se om det funker bedre (debian
sarge, fedora eller noe slikt)

Lykke til - håper dette hjalp.

Morten