[Olug-list] Et lite Linux problem...

Ulf A. Holbrook post at u-l-v.org
Wed Jan 22 13:59:26 CET 2014

For å utdype litt:

I shell fra Secure mode i Debian, prøves “apt-get install grub” vil den
installere “legacy-grub” fremfor “grub” og så: "Media change: please
insert the disc labeled “debian gnu/linux 7.3.0 /wheezy/ official
multi-architecture amd64/i386 netinst #1 20131215-05:35” in the drive
“media/cdrom/” and press enter." Den finner da ikke USB og går ikke
videre, og man kan ikke “exit” fra shell.

Så når åpne shell i /dev/sda2/
$sudo fdisk -l

“Warning: GPT detected on /dev/sda1/. The util fdisk doesn’t support
GPT. Use GNU Parted.

Partition 1 does not start on physical sector boundary.

Hvis jeg prøver å oppdatere eller re-installere GRUB:

“apt-get install grub-efi-amd64” gir:

“grub-efi-amd64 is already the newest version.
grub-efi-amd64 set to manually installed.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.”