[Olug-list] Et lite Linux problem...

Fredrik Stray fredrik.stray at gmail.com
Wed Jan 22 14:06:25 CET 2014

22. januar 2014 kl. 13.59 skrev Ulf A. Holbrook <post at u-l-v.org>:

>  For å utdype litt:
>
> I shell fra Secure mode i Debian, prøves “apt-get install grub” vil den
> installere “legacy-grub” fremfor “grub” og så: "Media change: please insert
> the disc labeled “debian gnu/linux 7.3.0 *wheezy* official
> multi-architecture amd64/i386 netinst #1 20131215-05:35” in the drive
> “media/cdrom/” and press enter." Den finner da ikke USB og går ikke videre,
> og man kan ikke “exit” fra shell.
>
> Så når åpne shell i /dev/sda2/
> $sudo fdisk -l
>
> “Warning: GPT detected on /dev/sda1/. The util fdisk doesn’t support GPT.
> [...]

Dette er helt klart et problem med uefi/legacy. Dersom du vil benytte UEFI
og GPT, oppgrader firmwaren og lag en 1MB uformattert primary partisjon med
boot-flag satt på starten av disken etterfulgt av resterende partisjoner
som du vil ha.
Dersom du ønsker å bruker mbr, sørg for at mediet ditt booter uten uefi.
Når man velger bootmedie, har man ofte to valg for samme disk, en med UEFI
og en uten.
Jeg er ganske sikker på at du nå booter med uefi, distroen blir installert
med grub på mbr, og alt ser fint ut helt til du rebooter hvor ingenting
skjer.

mvh
Fredrik Stray
www.bitvis.no