[Olug-list] Harddisker for Linux

Tore Ferner torfer at pvv.org
Sun Oct 26 12:08:09 CET 2014

Hei,

Det viktige er å sjekke om disken følger standarden for usb/eSata osv.,
hvilket de som regel gjør etter min erfaring; programvaren er overflødig.
Hvis det er kryptert backup du er interessert i: bruk fx LUKS med
cryptsetup.

Når det gjelder WD My Passport virker de hardwaremessig med linux, men
du kan ikke bruke krypterings- og backupprogramvaren som følger med. For
å spare penger bør du kjøpe noe som er mer "bare bone". Kjenner ikke til
WD Ultra, men er det ingen programvare med så går det sannsynligvis
greit og du sparer penger...

Har lignende erfaring med seagate-disker.

Tore