[Olug-list] RDNS på Telenor IPv6

Kurt kurtn at penguins.no
Sun Sep 14 02:06:47 CEST 2014

Hei hei :-)
Har ikke facebook jeg heller og det skal ikke være nødvendig å måtte bli
medlem på en sånn side. Da får Telenor utvide hva en kan bruke
kundesidene de allerede har.

Har en Ubuntu router som jobber mot telenor for IPv4 og IPv6. Får subnet
på IPv6 som leverer nok subnet og ip adresser som holder til å utstyre
alt som i hele tatt beveger seg i huset met egne ip'r.
Bruker Radvd og Wide-dhcp til ipv6 oppsettet.
Så driver å bytter ut litt av det gamle nettverksutstyret da ikke alt er
laget for IPv6. Er jo mye enklere og lettere å forholde seg til IPv6
adresser da en kommer til alt utstyret en har uten problemer samme hvor
en er. Men er jo litt lange ip adresser å forholde sg til om en skal
taste de inn når en ikke sitter inne på lan'et. Så derfor hadde det vært
greit å vite hva Telenor kommer til å gjøre for å få RDNS som kundene
kan bruke og sette opp. Og kunder kommer til å få problemer om det ikke
er noe revers på ip-adressene da enkelte sperrer for tilkoblinger om
ikke reversen stemmer med ipv6-adressen.
Og til IPv6 så må en ha noe annet oppsett enn det de bruker til reversen
til IPv4. For det går jo ikke å huske de hostnavnene

Kurt