[Styret] Elektronisk styresak: www.linuxguiden.no og dets innhold

Joachim Mæland joachim at profine.net
Thu Sep 16 12:39:16 CEST 2004

On Wednesday 15 September 2004 21:24, Knut Ingvald Dietzel wrote:
> Ærede styremedlemmer,

Urk, den traff... :-)

> 1. Overtagelse av domenet:
>
>     Bare for ordens skyld. Dette har vi tatt opp tidligere og fått
>     flertall for å gå videre med.[3]

Har ikke tid til å sjekke...: Har vi sagt ja til de økonomiske
forpliktelsene, eller bare sagt ja til det praktiske ansvaret?

> 2. Hosting:
>
>     Jeg er usikker på om Linpro er villig til å hoste mot reklame
>     banner(e) på siden. Joachim, vet du status?

Well... Tror ikke de er interessert til å hoste oss dersom dette krever
konto på hosting-maskinen. Postnuke er så morsom at den forutsettes at
man manuelt masserer databasen med ujevne mellomrom. Velger vi en annen
løsning _kan_ det hende at de vil hoste, men ønsker vi å hoste på en burk
hvor vi ikke har shell-konto...?

> 3. Innhold
>
>     Den originale linuxguiden har ikke vært drevet aktivt siden
>     mars/april i inneværende år. Skal vi fortsatt kjøre over den
>     lesten eller skal vi arkivere de sidene?

Vi er i grunnen ikke bundet av tidligere løsning, men i anstendighetens
navn bør vi ha med en historikk-seksjon som gjenspeiler det essensielle
av gammelt innhold.

> 4. Publiseringsløsning
>
>     Den originale linuxguiden benytter PostNuke. Wikien benytter
>     MediaWiki. Andre forslag som har vært lansert er Plone.

Jeg synes MediaWiki virker spennende, men er svært kritisk til følgende:
http://meta.wikimedia.org/wiki/Main_Page validerer, men
http://erwin.brasetvik.com/ validerer ikke. Som et minimum bør vår
fremtidige løsning validere i utgangspunktet og i alle tilfeller
_førstesiden_. Om enkeltskribenter kåler med sin HTML inne i eventuelle
artikler får så være, men rammeværket skal validere.

http://erwin.brasetvik.com/ gir ukontrollert skrivetilgang. Jeg har ikke
sett altfor nøye på hvilket "skred" som settes igang ved hver skriving
til wikien, men frykter at noen med onde hensikter enkelt kan floode
systemet, eller foreta subtile endringer som ikke umiddelbart fanges opp.
Jeg er sågar fristet til å "teste" litt for å finne bevise mitt poeng,
men får ikke tid før om en ukes tid. (Denne testen bør ikke foregå mot
produksjonssystemet... :->)

> Jeg vil sette en kort svarfrist, siden denne saken har dratt ut i tid.
> Frist: 2004-09-17 21:00.

1.	Ja til å la Linpro sponse domenet mot banner, subsidiært; Ja til å
overta økonomisk ansvar, dersom dette blir nødvendig.

2.	Ja til hoste på skikkelige linjer, på skikkelig boks, mot banner. Dette
forutsetter at person(er) styret utpeker som ansvarlige har nødvendige
shell-kontoer for å sikre vår tilgang til materialet og systemene.

3.	Ja til å fristille nye Linuxguiden i forhold til gamle Linuxguiden, men
beholde litt viktig historikk.

4.	Mediawiki som skall, men bare dersom rammeverket validerer. Subsidiært
Plone, (som validerer).

Jeg krever protokollført, (arkivet får duge som protokoll): Jeg opplever
ukontrollert skrivetilgang som en alvorlig trussel mot integriteten av
innholdet i en fremtidig wiki. Jeg er kritisk til at styresaken ikke gir
mulighet til å stemme over slik skrivetilgang.

mvh
Joachim Mæland