[Styret] Elektronisk styresak: www.linuxguiden.no og dets innhold

Knut Ingvald Dietzel kid at dietzel.no
Thu Sep 16 15:11:17 CEST 2004

On Thu, Sep 16, 2004 at 12:39:16PM +0200, Joachim Mæland wrote:

> Urk, den traff... :-)

> Har ikke tid til å sjekke...: Har vi sagt ja til de økonomiske
> forpliktelsene, eller bare sagt ja til det praktiske ansvaret?
[klipp]

Det burde jo du vite ;>

Litt mer seriøst: Det har vel løst seg vha Linpro med banner reklame.
Samt føringene til Gaute Lindkvist[1]

  Jeg ønsker som beskrevet absolutt ingenting igjen, men muligheten er
  til stede for at folk i framtiden vil knytte mitt navn opp mot
  Linuxguiden, og da er det lite ønskelig at stedet drives på en slik
  måte at mitt navn kommer i vanry, derfor ønsket om seriøse aktører.

tilsier at jeg ikke ser noen føringer eller forpliktelser som tilsier at
vi ikke bør gjøre dette.

> Jeg synes MediaWiki virker spennende, men er svært kritisk til følgende:
> http://meta.wikimedia.org/wiki/Main_Page validerer, men
> http://erwin.brasetvik.com/ validerer ikke. Som et minimum bør vår
> fremtidige løsning validere i utgangspunktet og i alle tilfeller
> _førstesiden_. Om enkeltskribenter kåler med sin HTML inne i eventuelle
> artikler får så være, men rammeværket skal validere.

Dette er noe som vel bør ordnes, men det er etter min mening ikke
kritisk for å rulle ut løsningen.

> http://erwin.brasetvik.com/ gir ukontrollert skrivetilgang. Jeg har ikke
> sett altfor nøye på hvilket "skred" som settes igang ved hver skriving
> til wikien, men frykter at noen med onde hensikter enkelt kan floode
> systemet, eller foreta subtile endringer som ikke umiddelbart fanges opp.
> Jeg er sågar fristet til å "teste" litt for å finne bevise mitt poeng,
> men får ikke tid før om en ukes tid. (Denne testen bør ikke foregå mot
> produksjonssystemet... :->)
[klipp]
> Jeg krever protokollført, (arkivet får duge som protokoll): Jeg opplever
> ukontrollert skrivetilgang som en alvorlig trussel mot integriteten av
> innholdet i en fremtidig wiki. Jeg er kritisk til at styresaken ikke gir
> mulighet til å stemme over slik skrivetilgang.
[klipp]

OK.

Jeg er villig til å ta Alex sin argumentasjon at det er trygt nok med
denne åpne løsningen med logging og overvåking samt mulighet til å rulle
tilbake.

Men, det må vurderes igjen dersom aktiviteten blir høyere.

Jeg synes også at det er viktig å ha en enkel løsning for de som skal
poste/oppdatere slik at vi ikke mister bidrag fordi folk synes løsningen
er for tungvindt.

[1] <URL:https://init.linpro.no/pipermail/olug.linux.no/styret/2004-April/000081.html>

Knut Ingvald Dietzel    E-mail: kid at dietzel dot no
                        WWW   : http://dietzel.no/