[Styret] Re: [Styret] Høsten

Joachim Mæland joachim at profine.net
Wed Aug 17 22:56:30 CEST 2005

On Wed, 17 Aug 2005 22:15:34 +0200, Roy-Magne Mo <rmo at sunnmore.net> wrote:

> http://wiki.openwrt.org/OpenWrtDocs/Troubleshooting
>
> mtd erase nvram
> reboot

Min feil, jeg startet. Jeg ser i grunnen ikke poenget med å drøfte min
sutring over OpenWRT eller eventuelle behov for support på styrelistem,
men tro meg: JEG FORSØKTE ALT, inkludert minst 20 "mtd erase nvram", uten
at dette ga meg tilbake variablene jeg manglet... Jeg fikk tilbake noen,
ved eksplisitt å sette dem. Etter minst 15 installasjoner, etter 3
kortslutninger av flash-brikka, installasjon av standard firmware og så
nyinstallasjon av RC2 fikk jeg endelig et oppsett som ikke slettet 90% av
nvram-variablene dersom jeg endret på 1 eller 2 variabler. Som sagt kunne
det virke som om noe lå igjen fra den opprinnelige installasjonen.

> så er du på ny frisk, berre å konfe etter denne:
> http://wiki.openwrt.org/OpenWrtDocs/Configuration

Skulle ønske du hadde hatt rett...

> wlc eth2 channel 13 f.eks. ? same som dei andre kanalane...

Du har helt klart ikke en WRT54G ver. 2 for hånden... :-)

root at OpenWrt:~# cat /etc/init.d/S41fix_channel.sh
SSID=`nvram get wl0_ssid`

wl down
wl country ALL
wl up
iwconfig eth1 essid $SSID

Legg merke til "iwconfig eth1 essid $SSID"..! En slik linje er faktisk
svært viktig for at setting/bruk av kanal >11 skal virke. Legg også merke
til at dette kjøres ved boot. Endringen overlever IKKE en reboot, selv om
du benytter "commit" 100 ganger...

> fornuftig og http? er ein merkeleg kombinasjon, og ingenting som hører
> heime i nettverksverden :)

LOL! For den gemene hop er nok HTTP, eller et annet lettfattelig
menysystem et must, men det er ikke enkelt. Disse boksene har sinnsykt
mange avanserte muligheter. Kanskje hadde verden vært bedre om all konfing
ble gjort i konsoll... Da hadde noen av oss tjent gode penger og resten
hadde holdt fingrene unna root-kontoen og vært henvist til fornuftige
brukerrettigheter... :-)

</våte drømmer>

> Kombinasjonen er det sjølvsagt ingenting i vegen med, men å drikke øl og
> installere mandrake er heilt noko for meg ;)

Fedora...? :-)

[..]

> Hehe, driv og frustar litt med ein annan embedded linux sak - kanskje du
> kan fikse den for meg? :)
>
> http://www.extremenetworks.com/libraries/prodpdfs/products/SummitX450_DS.asp

Yammi...!

mvh