[Styret] Reklamere for Linux

Kenneth Mokkelbost kmokk at yahoo.no
Fri Jul 15 09:18:05 CEST 2005

Heisann folkens.

Jeg har de siste månedene gått rundt og tenkt på
muligheter for å øke bevisstheten om Linux i den
gemene hop; hvordan kan vi få Ola Normann til å vite
om Linux?

Personlig synes jeg det er på tide at vi i
Linux-miljøet tar skrittet ut og prøver å vise at
Linux har blitt til noe som ikke bare er for spesielt
interesserte, men som også kan fungere godt på
datamaskinen til folk flest.

Jeg har den oppfatning om at dette lettest kan
angripes ved bruk av Live-CD'er. Man kan for eksempel
lage stands på Egertorget og Oslo S og dele ut cd'er
til forbipasserende, samt fortelle/selge tankegangen
rundt Linux og hvilke fordeler Linux kan gi til hver
enkelt. Dere har sikkert opplevd det selv, men hver
gang jeg nevner at jeg ikke har behov for
antivirusprogrammer blir de interessert i hvorfor. Det
samme gjelder at jeg bare kan åpne et vindu og raskt
installere nye programmer - gratis.

Slik jeg ser det har vi tre mulige framgangsmåter:
1. Vi allierer oss med en kommersiell distro
(Novell/SUSE, Mandriva, e.l.) og benytter deres
live-cd
2. Vi benytter en ikke-kommersiell live-cd
3. Vi lager en egenkomponert live-cd

Uansett framgangsmåte koster trykking av cd'er og
cd-cover penger og vi bør derfor undersøke om Novell,
Linpro eller andre er villig til å betale for dette.

Hvordan er stemningen for et slik prosjekt? Synes dere
dette vil være bortkastet tid? Har dere andre idéer
for markedsføring av Linux? Eller bør Linux fortsatt
være for oss spesielt interesserte?

mvh
Kenneth Mokkelbost