[Styret] Re: [Styret] [firmapost at jetdata.no: Re: [Fwd: Infoen på denne siden ønskes fjernet slik at dette ikke kommer opp i Google!]]

Andreas Øye aoy at running-it.net
Tue May 9 10:52:09 CEST 2006

On Tue, May 09, 2006 at 09:57:35AM +0200, Joachim Mæland wrote:
> [...]

Er URL'en korrekt?
https://init.linpro.no/pipermail/olug.linux.no/olug-list/2003-February/000372.html
Det er jo litt spesielt at han vil ha slettet en mail som ikke han har
skrevet selv en gang. Rimelig å anta at det var mailen før kanskje. :-P

> Listearkivet er IMHO hellig. Sletting kan umulig være aktuelt, medmindre
> arkivet inneholder bevisst feilinformasjon eller grov personskikane.
> Selv da forventer jeg en åpen debatt om slike forespørsler.

Er en rimelig oppfatning det, ser desverre at den holdningen ikke er
like fast i f.eks webforum hvor det blir utfør redigering i stor grad og
ytringer er mer flyktige enn e-post som tross alt blir sendt i en kopi
til hver deltager.

> Hvorfor vente så lenge? Jeg er bombesikker på at du ikke får noe
> flertall mot deg. Om "de andre" er raske med å gi deg en tilbakemelding,
> har du konsensus i løpet av en time eller to...

For arkivets del: Ikke slettes.

Men, hva kommer vi til å gjøre hvis det blir "bråk"? Dvs. søksmål eller
trusler om søksmål mot OLUG eller kanskje heller Linpro siden de har mer
å tape og lite å vinne på slikt?

Om ikke annet har Nasjonalbiblioteket postingene hvis de har besøkt
sidene våre.  ;)
http://www.aftenposten.no/kul_und/article1272228.ece

Noen som har sett noen vurderinger av epostarkiv i forhold til Lov om
behandling av Personopplysninger?  Da spesielt plikt til slette/rette og
hvorvidt epostarkiver kan påberope seg unntaket i §7
http://www.lovdata.no/all/hl-20000414-031.html
"For behandling av personopplysninger utelukkende for kunstneriske,
litterære eller journalistiske, herunder opinionsdannende, formål
gjelder bare bestemmelsene i §§ 13-15, § 26, §§ 36-41, jf.  kapittel
VIII."

--
mvh.
Andreas Øye			aoy at running-it.net