[Styret] Re: Generalforsamlig og elektronisk styremøte...

Joachim Mæland joachim at profine.net
Fri Feb 1 17:38:35 CET 2008

Joachim Mæland wrote:

> "§5 Styret
>
> Styret består minst av styreleder, og sekretær. Generalforsamlingen
> beslutter om det også skal velges kasserer 1-4 styremedlemmer og 3
> rangerte varamedlemmer. Styret avholder styremøter etter behov og har
> ellers hovedoppsynet med foreningens aktiviteter i samråd med kjernen.
> Ved stemmelikhet har styreleder dobbeltstemme."

Om vi endrer "og 3 rangerte" til "og inntil 3 rangerte" er vi omtrent på
linje med Knut sitt forslag. Takk for presiseringen, Knut. Du har
selvsagt rett, all den tid du bevilget det 24 timers ekstra
tenkepause... ;-)

Jeg tror vi kan telle 3 for nevnte tekst.

> "§3 Generalforsamling
>
> ... Valg av revisor som fortrinnsvis ikke er medlem av styret ..."

Knut funderer på å binde GF til å sette tak på "omsetning/kapital". Jeg
tror det kan være klokt at styret står litt friere, innenfor rammene
gitt av GF. Det blir IMHO litt unødig at styret eventuelt skal innkalle
til ekstraordinær GF, bare for å velge ny revisor, for å få lov til å ta
imot f.eks. en donasjon. Det vil uansett være opp til neste GF å
godkjenne aktuelt regnskap. Jeg for egen del, tror det kan være
vanskeligere å finne et revisor utenfor styret, enn at styrets
omsetning/kapital overgår selv en svært optimistisk GF, som tross
optimismen ikke klarer å velge en revisor som ikke sitter i styret...

Sagt på en annen måte: En GF som vurderer å begrense styrets økonomiske
handlingsrom, bør heller skaffe en utenforstående revisor, enn å velge
en revior som sitter i styret, og derigjennom pålegge styret å suge på
labben i en ny periode. Jeg ser abolutt Knut sin frykt for at et
fremtidig styre skal misbruke posisjon, men da bør GF kjenne sitt
ansvar, ikke pålegge styret urimelige arbeidsvilkår. Jeg velger frekt å
tolke Knut sitt utsagt på en slik måte at han under tvil, gir subsidiær
støtte til det opprinnelige forslaget.

At Hector ikke nevner forslaget, tolker jeg frimodig som støtte og
noterer derfor 3 for det opprinnelige forslaget.

Med vennlig hilsen
for OLUG

Joachim Mæland
sekretær