[Olug-list] Re: [Olug-list] Nytt hovedkort, går det i Linux?

Jim Oksvold jimoks@bredband.no
Fri, 13 Dec 2002 19:42:11 +0100

----- Original Message -----
From: "Per Inge Oestmoen" <pioe@coldsiberia.org>
To: "OLUG-list" <olug-list@olug.linux.no>
Sent: Friday, December 13, 2002 7:21 PM
Subject: [Olug-list] Nytt hovedkort, går det i Linux?

> Hei!
>
> I dag kjøpte jeg julegave til meg selv, og hva er vel bedre enn et
> Asus P4PE hovedkort, tenkte jeg. Om dette kortet kan det leses bl.a =
på

> http://www.hardwareseeker.com/resourcelink.html?rlid=55546
>
> og norsk:
>
> =
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&CatID=10&GrpID==
&p=26908&t=&l=&view=related

> Vil det bli noen problemer med å få P4PE til å gå (eller opp =
og stå om
> man vil) med en av de nyere Linux-distroene som har kjerne 2.4.19?
>
> Jeg går selvsagt ut i fra som sikkert at det innebyggede lydkortet
> ikke virker under Linux, og vel heller ikke nettverkskortet, men vil
> det kunne bli andre problemer med kompatibilitet med selve hovedkortet =

> og de andre funksjonene?
>
> Per Inge

Det ligger drivere på:
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4PE
Lyd og ethernet synes å ha støtte.
alc650_linux...  A1.4  2002/11/14 Linux  ALC650 Linux Driver Ver A1.4.
 4401_653.zip  V6.5.3  2002/11/01 Linux  Broadcom 4401 Fast Ethernet Controller Driver RELEASE 6.5.3.
Mye vondt kan sies om ASUS, men de har forstått at Linux eksisterer.

Ingen skal vel påstå at innkjøpet var knuslete.
Selv kjører jeg videre med ASUS microATX husmorkort av billigste slag med alt integrert.
Du får ha god jul, selv om det er helt ufortjent :-)

Selv nøyde jeg meg med 32 Mb Memory stick til 225 kroner og håper at Linux støtter FAT 16.

Mvh
Jim Oksvold