[Olug-list] Re: VIA IDE / MSI Hovedkort / Gentoo (var Ocilloscope)

Håkon Eriksen hakon@ping.uio.no
10 Jun 2002 15:26:21 +0200

Denis <denis@startsiden.no> writes:

> Er det en generisk IDE driver en kan forsøke å benytte istedenfor den VIA
> chipsett spesifikke ? Må dra hjem før jeg kan sjekke ut, men det skulle da gå
> å kjøre uten VIA driveren ?

Ja, hvis du lar være å kompilere inn støtte for VIA-driveren i kjernen
vil du jo bruke den vanlige. Eventuelt rmmod'e den hvis du har den
kompilert som modul.

Apropos VIA-chipsets, les
<URL:http://www.tecchannel.de/hardware/817/index.html> for en
diskusjon om hvorfor de har så dårlig PCI-ytelse i forhold til andre
chipset. Såvidt jeg husker står det ikke noe der om at maskiner
crasher, men det kan sikkert være interessant lesning for en del
likevel.

> Likte Portage systemet, og skulle altså ønske den funka bra istedenfor RH
> hjemme :)

Hvorfor funker den ikke istedenfor RedHat?

--
 - håkon