[Olug-list] desktop distroer (var: Slackware)

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Tue, 01 Oct 2002 13:05:48 +0200

"Arne K. Haaje" wrote:

> Er det ikke? Hvorfor skal noen bytte fra Windows/Mac til Linux hvis de
> ikke finner de programmene de trenger (eller noen like bra) for å gjøre
> jobben sin?

Forutsetningen for at man på en produksjons-PC skal bytte til Linux er
- selvfølgelig - at programmene på denne plattformen er like
funksjonelle som de som tilbys til Windows.

Det er nettopp derfor man trenger Open Source og fri
programvare-alternativer til Windows-programmene for at Linux skal bli
fullt ut konkurransedyktig. Men det er ingen løsning å porte allerede
eksisterende Windows-applikasjoner til Linux.

Jeg ønsker først og fremst en PC hvor jeg har sikkerhet for å kunne
installere programvaren i dag, i morgen og om X antall år om jeg måtte
ønske, uten restriksjoner og begrensninger innebygget av proprietære
aktører som ønsker å "låse inn" kundene.

Med betydelige og til dels økende legale og tekniske restriksjoner på
proprietær programvare, har Linux og Open Source her et _enormt_
fortrinn. Hva vi da trenger er bare et bredere utvalg av
produktivitetsapplikasjoner som er på topp når det gjelder
funksjonalitet.

--
Per Inge Oestmoen, Norway
http://www.coldsiberia.org/