[Olug-list] Mandrake/Suse og grafikk-kort

Nicolai Langfeldt janl@linpro.no
Wed, 02 Oct 2002 23:48:48 +0200

Per Inge Oestmoen wrote:

> Er det virkelig tilfelle at det i Mandrake 9.0 ikke er støtte til
> skjermkortet Matrox Millennium G550?

G550 støttes av XFree86 4.2.  Det jeg har her.  Men Mandrake kjører jeg
ikke og kan ikke kommentere.

G550 er ganske fint til sin bruk, dual head, DVI o.l.  Desverre trenger
det så vidt jeg kan forstå binary only driver modul p.g.a. at utgangen
er macrovisionet eller noe i den rettning (macrovision er
kopibeskyttelse for videosignaler, nyskjerrige kan benytte google)

> Betyr dette at SuSE støtter dette kortet, mens Mandrake ikke gjør det?
> Er det noen som vet? Jeg trodde at støtten for skjermkort lå i
> kjernen, men i så fall hvorfor oppgir SuSE at deres distro takler G550
> mens Mandrakes nyeste ikke gir noen melding om det samme.

Kjernen hvis du bruker framebuffer driver.  Det er ikke egentlig noe
kult.  Støtten ligger i XFree86 hvis du vil drive kortet direkte og mest
akselerert.

Nicolai