[Olug-list] Mandrake/Suse og grafikk-kort

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Thu, 03 Oct 2002 01:06:33 +0200

Nicolai Langfeldt wrote:

> G550 støttes av XFree86 4.2.  Det jeg har her.  Men Mandrake kjører jeg
> ikke og kan ikke kommentere.

Mandrake 9.0 bruker i følge Mandrake selv XFree86 4.2.1., som vi ser
her:

http://www.linux-mandrake.com/en/9.0/presentation/

Kan vi da konkludere med at G550 virker under Mandrake Linux 9.0, selv
om Mandrake har forsømt å fortelle det?

> G550 er ganske fint til sin bruk, dual head, DVI o.l.

Jeg trenger høyest mulig kvalitet til 2D. (Fotografier) Jeg bruker
ikke spill i det hele tatt.

> Desverre trenger
> det så vidt jeg kan forstå binary only driver modul p.g.a. at utgangen
> er macrovisionet eller noe i den rettning (macrovision er
> kopibeskyttelse for videosignaler, nyskjerrige kan benytte google)

Som medfører hvilke ulemper bortsett fra kopi_sperren_? (Det er
misvisende å bruke uttrykket "beskyttelse," fordi dette er et positivt
ladet ord, mens det her i virkeligheten dreier seg om en indusert
dysfunksjon som reduserer bruksverdi og så vidt man kan forstå gjør
det mer komplisert å lage drivere.)

--
Per Inge Oestmoen, Norway
http://www.coldsiberia.org/