[Olug-list] DRM og lisensiert hardware

Nicolai Langfeldt janl@linpro.no
Thu, 03 Oct 2002 13:32:11 +0200

Jeg har byttet subject fordi hovedvekten av denne postingen n=E5 handler =

om DRM (=3Dfunksjonsforkr=F8plende-"kopi-beskyttelse" som PIO p=E5pekte=20
tideligere) i hardware vi troskyldig kj=F8per og tror er kul.

Per Inge Oestmoen wrote:

>Jo, men web erstatter ikke hverken papir eller levende menneskers
>involvering, noe dette eksemplet her viser. Det er imidlertid en lang
>diskusjon som ogs=E5 ber=F8rer helt andre temaer. Takk skal du ha. Det e=
>hermed bragt p=E5 det rene at b=E5de Mandrake 9.0 og SuSE 8.1 st=F8tter
>Matrox Millennium G550, i samme grad. (Eller -?)=20

Jeg ville tatt sjansen.

>Da blir sp=F8rsm=E5let: Vil signalene fra min hypotetiske egeninnspilte
>video bli sperret, eller vil bare Macrovision-krypterte videofilmer og
>ville v=E6re enn=E5 mer uhyrlig) Jeg planlegger ikke =E5 kj=F8pe DVI/LCD=

>skjerm i aller n=E6rmeste fremtid, men gj=F8r jeg det likevel skal jeg
>naturligvis raise hell about the infamous copy "protection."=20

Dette er udefinert og uklart for meg.  Du har kj=F8pt hardware med "DRM" =

i, now suffer.  Vet alle hva DRM er n=E5?  (DRM =3D digital rights=20
management, som jeg skrev over, funksjonsforkr=F8plende-funksjonalitet fo=
r=20
=E5 fors=F8ksvis hindre deg i =E5 kopiere videofilmer, lydfiler o.a.).  G=
550=20
er er flott kort, og som du sa tidligere helt fint til 2D, og s=E5 vidt=20
jeg husker s=E5 driver du med slide/negativ scanning, det samme som jeg=20
gj=F8r p=E5 mitt mest krevende.  For akkurat de aktivitetene tror jeg ikk=
e=20
det er noe problem med DRMen.

L=E6repengen her er egentlig at nesten hva som helst vi kj=F8per n=E5 som=
 har=20
med video og lyd =E5 gj=F8re s=E5 risikerer vi at det finnes en eller ann=
en=20
hardware-forkr=F8pling i, og at Windows brukere aldri finner ut av dette =

f=F8r de fors=F8ker seg p=E5 noe "ulovlig". Vi i Linux-verden vil kanskje=
=20
merke det med at mere og mere hardware trenger bin=E6r-kode fra=20
leverand=F8rer for =E5 utnytte den DYRE hardwaren v=E5r fullt ut.  Dette =
er=20
alts=E5 saken med G550. If=F8lge det jeg har funnet med Google f=F8r jeg =

sjoppet s=E5 henviser Matrox til at de ikke kan r=F8pe hele spec'en p=E5 =

kortet (og vistnok spesifikt macrovision fjaset slik det ber=F8rer DVI=20
utgangene) og dermed trenger du binary-only saken deres for =E5 utnytte=20
kortet fullt og helt.  Jeg bestemte meg alikevel for =E5 handle G550=20
p.g.a. dual head funksjonen, DVI, og usedvanlig h=F8y analog=20
signal-kvalitet. Jeg har som sagt ikke noe DVI-skjerm enn=E5, s=E5 jeg ka=
n=20
nok lett ha misforst=E5tt et eller annet her.

Det forhindrer alikevel ikke meg i =E5 ha fin bildevisning p=E5 den eldre=
=20
CRT skjermen min enn s=E5 lenge. =20

Nicolai,
  19" LCD, det har vel egentlig havnet under 10K n=E5 har det ikke?