SV: SV: SV: [Olug-list] SuSE 8.2 has trouble reading a second (NTFS) disk

Jarle Bjørgeengen jarle@bjorgeengen.net
Sat, 26 Apr 2003 16:59:14 +0200

Hei igjen,

du har tydeligvis ntfs driveren som en modul til den kjernen du kjører. Glem
/proc/filesystems

Katalogen hvor insmod kommandoen ligger. er kanskje ikke ikke i PATH'en din.

På redhat ligger de i /sbin

prøv å kjøre

#/sbin/insmod ntfs

Har du fire partisjoner med ntfs , må du mounte fire partisjone ja det er
helt korrekt :-)

Mvh Jarle

-----Opprinnelig melding-----
Fra: Per Inge Oestmoen [mailto:pioe@coldsiberia.org]
Sendt: Saturday, April 26, 2003 4:54 PM
Til: Jarle Bjorgeengen
Kopi: olug-list@olug.linux.no
Emne: Re: SV: SV: [Olug-list] SuSE 8.2 has trouble reading a second
(NTFS) disk

Jarle Bjorgeengen wrote:

> jeg tror ikke partisjonerings-valgene dine har noe med saken a gjore.

Det tror ikke jeg heller.

> Kjor
> #uname -a  og noter kernel version

Resultat:

linux 2.4.20-4GB

> #cd /lib/modules/[kernel-version]/
> #find .|grep ntfs

./2.4.20-4GB/kernel/fs/ntfs
./2.4.20-4GB/kernel/fs/ntfs/ntfs.o

> Hvis du far noe hit pa soket, noterer du modulnavnet. Det ville ikke
> overraske meg om modulen heter heter ntfs.o
> Kjor sa
> #insmod ntfs (Hvis modulen heter ntfs.o )

Resultat:

bash: insmod: command not found

 > #mount [ntfs partisjon] [mountpoint]

Vel, jeg har altså ikke én, men fire NTFS-partisjoner.

> Far du ikke noe hit pa soket, er ikke ntfs driveren inkludert (som modu=
vel
> a merke) i den kjernen du kjorer.

Hva tyder svaret jeg fikk på, om noe?

> Jeg tror at /proc/filesystems forteller hva som er innebygd av
> filsystem-drivere i selve kjernen. Hvis driveren er i kjernen, men ikke
som
> en modul, burde den vare listet opp der.

Så går vi dit, og dette er innholdet i /proc/filesystems:

cd '/proc'
mongol@linux:~> cd '/proc'
mongol@linux:/proc>

----