SV: SV: [Olug-list] SuSE 8.2 has trouble reading a second (NTFS) disk

Erik Grinaker erikg@wired-networks.net
26 Apr 2003 19:02:40 +0200

On Sat, 2003-04-26 at 18:59, Per Inge Oestmoen wrote:
> Ja, men da må jeg altså mounte disse partisjonene for hver gang jeg
> skal bruke dem? Hvorfor skal dette være nødvendig når SuSE 8.1,
> Mandrake 9.0 og Mandrake 9.1 leste dem helt automatisk uten problemer?
> De var bare der på samme måte som mine Linux-partisjoner.

Det er dette /etc/fstab brukes til; å automatisk mounte partisjoner ved
boot.

En beskrivelse av feltene får du på man-siden for fstab, her er et
eksempel for ntfs-disker:

/dev/hda1	/mnt/ntfs/disk1		ntfs	defaults	0 0

Men du vil i så fall være nødt til å passe på at kernelen inneholder
ntfs-modulen under boot. Vet ikke hvordan dette gjøres under suse (eller
generelt for den sakens skyld, bruker alltid egenkompilerte kerneler),
men /etc/modules.conf burde være et greit utgangspunkt.

--
Erik Grinaker
http://erikg.wired-networks.net

"To iterate is human, to recurse, divine"
  - Robert Heller