[Olug-list] oslo børs legger om

Erik Grinaker erikg@wired-networks.net
26 Apr 2003 19:39:58 +0200

On Thu, 2003-04-24 at 12:18, Denis Braekhus wrote:
> Oslo børs har lagt om websidene til et design som er så ustandard og IE
> fokusert at sidene ikke lar seg vise i hverken KHTML eller Gecko rendering
> motorene.
> Har selv sendt en saklig men klart ut negativ mail til info@oslobors.no der
> jeg informerer om dette. Se selv [1] og spør deg selv når du sist så like
> sluffen og inkompatibel kode.

Hehe, dette er jo mildt sagt forferdelig. Men dessverre er dette en
økende trend i webdesign-bransjen; så lenge det funker i IE så er det
greit.

Når man i tillegg ser at en veldig stor del av webutviklere ikke har
noen annen it-bakgrunn enn et par år på skole, og mesteparten av skolene
er sponset av microsoft (f eks it-akademiet), bør ikke dette komme som
noen overraskelse.

Uansett, for å ha litt mer saklige argumenter enn at "det ser fælt ut"
kan man jo prøve å bruke w3c sin validerings-tjeneste
(http://validator.w3c.org/). Iblant kan det være feil i browsernes
implementasjon av disse standardene, og ikke det at sidene ikke følger
standarden, som er problemet. Man bør uansett etterstrebe w3c-komplians.

Jeg kjørte validatoren på oslo børs sine sider, og fikk ikke mindre enn
262 errors - samt 25 errors og gud vet hvor mange warnings i
css-validatoren til w3c. Mistenker også at javascriptene deres bruker
"en del" proprietære extensions. Mer enn nok å ta tak i for oslo børs
sine utviklere :)

--
Erik Grinaker
http://erikg.wired-networks.net

"To iterate is human, to recurse, divine"
  - Robert Heller