[Olug-list] Re: [Olug-list] To aktive nettkort på en maskin

Lars Evensen lars.evensen@netcom.no
Mon, 11 Aug 2003 15:29:54 +0200

Nei, man trenger faktisk ikke det, da all informasjon skal være spredd på
flere bokser (eller webservere om du vil), Dupliseringen er
ikke gjort ved at man benytter seg av flere interface, men at man har flere
maskiner (gjerne virtuelle så dan). SLB switchene i forkant
vil til en hver tid kjøre helsesjekker osv for å se om maskinene lever. Om
du ønsker å bruke flere NIC på en maskin, er det enkelt gjort ved
å legge disse i hvert sitt subnett/VLAN, og la en SLB switch lastbalansere
mot disse (denne switchen vil ligge i samme subnett som maskinene
og ruter/nat'er de fysiske addressene til maskinene, så man trenger da ikke
en default GW, da svar sendes til SLB og ikke direkte klienten.).
Gjør man dette må man også konfe opp applikasjonen til å lytte på begge
instansene selvfølgelig.

Default GW for maskinene vil i eksemplet som jeg ga ligge på management
nettet. SLB switchene vil også NAT'e adressene som serverene har.
Man vil da få en ekstra sikkerhet, da maskinene ikke kan nåes via tjeneste
nettet, men kun via Management nettet.

I de fleste tilfeller vil man også se at det ikke er nettet som er
problemet, men responstid til serverne, applikasjoner som er nede, diskkrasj
eller at maskinen rett og slett har gått ned. Her vil selvsagt ikke en
ekstra nic hjelpe deg i det hele tatt.

Lars