[Olug-list] Kort oppsummering av SPAM-Idedugnaden

Rune Kristian Viken arcade@kvinesdal.com
Thu, 21 Aug 2003 11:56:37 +0200

En kort oppsummering av idedugnaden.

Det var slik jeg ser det gledelig at statsr=E5den kalte sammen til en=20
idedugnad rundt spam-problematikken.  Endel forskjellige meninger,=20
synsinger, og s=E5 videre kom fra forskjellige hold - men alle var enige om=
=20
at spam er et Problem.

Det kan v=E6re interessant =E5 nevne at Post og Teletilsynet har en egen=20
internettgruppe, og en egen abuse-undergruppe.  Disse er visstnok helt=20
=E5pne, noe som kanskje kan v=E6re av interesse?

Jeg var for treg til =E5 f=E5 meldt meg p=E5 talelisten, men det eneste som=
 forble=20
helt unevnt var hashcash <URL: http://www.hashcash.org > - det ble dog ikke=
=20
fokusert p=E5 spesifikke tekniske l=F8sninger, s=E5 pytt.

Det mer bekymringsverdige var at ingen nevnte noe spesifikkt om at det burd=
e=20
v=E6re et samarbeid ISPene imellom for =E5 stoppe spam - snarere var mitt=20
inntrykk at de snakket om =E5 utvikle egne, billige produkter.  Telenor=20
fokuserte spesiellt endel p=E5 sitt eget produkt.  Andre igjen nevnte at=20
produktene burde v=E6re =E5pne (Takk, Heikki!).

Et annet moment jeg reagerte litt p=E5 - jeg er dog usikker p=E5 om jeg ska=
l=20
v=E6re glad eller lei meg for det - er at det b=E5de fra statsr=E5den og an=
dres=20
side var en veldig redsel for at ISP'ene skulle foreta filtrering, da folks=
=20
definisjon av s=F8ppelpost varierer.  P=E5 den ene siden er jeg livredd for=
=20
sensur, p=E5 den andre siden kan man benytte l=F8sninger a'la Vipul's Razor=
,=20
som s=E5 og si garanterer mot falske positiver - spesiellt hvis nettverket=
=20
som kan submitte hashes kun best=E5r av enkelte godkjente entiter=20
(eksempelvis alle de store ISP'ene).

Videre ble det s=E5vidt jeg fikk med meg nevnt at det skulle innkalles til=
=20
flere dugnadsm=F8ter.  Personlig har jeg et h=E5p om at det kan innkalles t=
il=20
mer spesifikke dugnader - noen juridiske, noen tekniske, og s=E5 videre.  D=
et=20
byr p=E5 problemer =E5 skulle forklare dypt tekniske l=F8sninger for ikkete=
kniske=20
folk.

=2D-=20
Rune Kristian Viken