[Olug-list] Hardware til Bunkeren

Lars Evensen lars.evensen@netcom.no
Sat, 24 May 2003 21:58:28 +0200

inux,
AIX,

> Med utsiktene til gratis jern..: Hvor mange b=F8r vi sette opp, hvilke
> muligheter har vi, hva trenger vi av HW for =E5 koble dette sammen.?

Kommer ann p=E5 hva slags cluster du =F8nsker =E5 sette opp, og hva "form=
=E5let med
dette skal v=E6re" Skal det v=E6re en HA l=F8sning, holder det egentlig m=
ed to
bokser, skal det v=E6re en beowolf stil (HPC) s=E5 snakker vi fort om min=
st 4
bokser for at det skal v=E6re et poeng, samt gjerne en administrasjons no=
de.
Bruker man pvm for distribuerte applikasjoner s=E5 kan man egentlig sette=
 inn
s=E5 mange man vil, gjerne en blanding av OS og arkitekturer ogs=E5.

For =E5 f=E5 satt opp en HA l=F8sning kan jeg ogs=E5 skaffe demo-lisenser=
 p=E5
steel-eye sin software.

Ellers s=E5 er vel egentlig det eneste som trengs av HW for =E5 sette det=
 opp
100 MBit nettverk (gjerne p=E5 en egen switch). Kan muligens skaffe noen =
Cisco
switcher ogs=E5, da vi har faset ut noe utstyr og har 2-3 slike til overs.

> Kunne en temakveld med deg som bidragsyter v=E6re aktuelt, selvsagt ett=
er
> at boksene er satt opp og testet med n=F8dvendig HW...? (Her skal vi gj=
=F8re
> et seri=F8st fors=F8k p=E5 =E5 bryte en av v=E5re hellige tradisjoner, =
som g=E5r ut
> p=E5 =E5 bruke minst 3 timer p=E5 =E5 fikle_i_orden n=F8dvendig HW, f=F8=
r vi kan g=E5
> l=F8s p=E5 den faktiske oppgaven...)

Du trenger neppe mer enn 3 timer med HW fikling for =E5 f=E5 det opp =E5 =
kj=F8re.
Men, man m=E5 beregne en del tid p=E5 design av l=F8sningen (nettverk, so=
ftware,
tjenester +++)

om

> Weee... Selvsagt.., Sparky er rimelig ensom i avdelingen for s=E6r HW...
> :-)

Det er her snakk om en SparcStation 20 og en Ultra 2 (begge med 2 scsi
disker p=E5 hver mins 4 GB), en AlphaStation 2000 (EV4/266), og en HP
Visualize 180 med en eller annen PA-RISC CPU.

Lars