[Olug-list] ITIL

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri, 23 Nov 2007 16:10:07 +0100

[Even Nedberg]
> Jeg har fått et tilbud på jobben om kurs i ITIL v3 med
> sertifisering.  Jeg jobber på en skole med ca 60 ansatte og 520
> elever og er noe usikker på nytten vi vil ha av at jeg får denne
> sertifiseringen.

Du kan få en liten smak på dette ved å se på ITIL-dokumentasjonen til
Skolelinux.  For noen år siden fikk Skolelinux-prosjektet laget
dokumentasjon for stor- og fjerndrift av Skolelinux med ITIL som
rammeverk, og denne er nå tilgjengelig via
wikisider.

<URL:https://init.linpro.no/pipermail/skolelinux.no/linuxiskolen/2007-May/017691.html>
gir instrukser om hvordan wikisidene kan konvertres til en PDF for
utskrift hvis det er aktuelt.  Merk at samlesiden har endret URL til
<URL:http://wiki.skolelinux.no/Dokumentasjon/ITIL/AllInOne> siden den
eposten ble sendt.

Personlig tror jeg ITIL-tanken har mye for seg, der en tar beste
praksis og strukturer driftsorganisasjonen etter dette.  Dog tror jeg
en skal være forsiktig med å gape over for mye, og begrense seg til å
ta i bruk de bitene som en tror gir størst gevinst, i stedet for å
forsøke å transformere sin bedrift i helhold til hele ITIL.  Det er
for mange organisasjonsmessige utfordringer involvert i en slik
big-bang-løsning til at det kan gå bra. :)

Vennlig hilsen,
--
Petter Reinholdtsen
Leder i NUUG og systemarkitekt i Skolelinux