[Styret] Re: [Styret] Re: [Styret] Høsten

Joachim Mæland joachim at profine.net
Wed Aug 17 07:55:19 CEST 2005

On Tue, 16 Aug 2005 18:22:48 +0200, Roy-Magne Mo <rmo at sunnmore.net> wrote:

> linux-girlie-man!

Danse...? *knis*

> root at OpenWrt:~# nvram show 2>/dev/null |wc -l 100

Nå har jeg 516 på en installasjon som funker rimelig greit. Har som sagt
vært nede i 492 på en fresh installasjon og 48 etter _litt_ mekking på 2
nvram-variabler... Har sjekket scriptene mine og klarer ikke å finne en
rasjonell grunn til at antallet nvram-variabler ble endret. Kan nevne at
jeg nå har foretatt en kortslutning av flash-brikka, installasjon og boot
av standard firmware og så en endelig flashing med RC2... Det kan se ut
som om gammelt rusk lå igjen og skapte krøll som overlevde flashing, (til
tross for at verdien av samtlige nvram-variabler virket både fornuftige og
friske). Mulig at dette er dokumentert i forumet, men den normale
dokumentasjonen sier intet om slikt.

> OpenWRT touchar ikkje nvram settings, slikt får du håndtere sjølv.

Ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke denne.

> Dokken på dette er ganske grei, så dei fleste leseføre burde klare å
> ordne opp i dette ganske greitt.

Har du en link til en beskrivelse av nvram-krøll som overlever
flashing...? Selv har jeg bare funnet en beskrivelse av hvordan man tar
vare på nvram.

> Husk at openWRT ikkje er produksjonssoftware, sjølv om det fungerar
> veldig bra som det er.

Enig, men det er bøtter av ting som ikke er spesielt logisk, eller
konsekvent. Metoden for å kunne benytte kanal 12-14 er bare et lite
eksempel, den er dog konsekvent... :-)

Beklager om jeg fremsto som negativ, det var ikke meningen. Jeg er svært
glad i både WRT54G-ene mine generelt og OpenWrt spesielt. Dette er svært
kraftige kombinasjoner som kan gjøre langt mer enn det fornuftige
mennesker våger å dytte inn i et HTTP-basert menysystem.

> Grunnen til at eg nemnte det, var at vi kanskje kunne klart å produsere
> noko nyttig rundt av openwrt-software, konstruktiv bug-testing,
> bug-fixing what ever. olug har over 200 medlemar, men har frykteleg lite
> ambisjonar eller resultat å vise til. Å stenge seg inne i ein bunkers å
> drikke seg småfulle er ikkje noko som driv verda framover.

For egen del ønsker jeg både det sosiale og slikt som driver verden
fremover. Kanskje er det litt for lite av det siste.

> OpenWRT/Linksys WRT54g og andre heimeruterar basert på Broadcomm sin
> design, er eksempel på ein veldig viktig trend i embedded-marknaden i
> dag - linux. Linux ser ut til å ha eit veldig godt grep om embedded
> markedet, kanskje folk frå Opera og/eller QT kunne ha vore interessert i
> å fortelle litt om sine erfaring med å utvikle for embedded?

Du har et stort poeng og Linux på embedded er kanskje mye større enn noen
av oss er klar over...

Hadde ikke Linuxmagasinet en artikkel om et norskt firma som mekket
løsninger for enarmede banditter...?

> Berre kastar litt idear på bordet, ikkje spesielt strukturert heller :)

Fortsett..! Det er ikke ofte at mine frustrasjoner over en
embedded-variant sammenfaller med dine gode ideer... :-)

mvh
Joachim